Kilpailun tarkoitus

MARK Suomen Markkinointiliitto on järjestänyt Kultajyvä-kilpailun jo vuodesta 1966. Kilpailun tarkoitus on nostaa esiin ja palkita parhaita suomalaisia ilmoituksia ja julisteita. Mediaympäristömme muuttuessa ja keinovalikoiman kehittyessä myös näiden määritelmä on laajentunut tässäkin kisassa.
"MARK haluaa korostaa markkinoinnin merkitystä liiketoiminnan menestystekijänä. Markkinointiviestinnällä on tässä iso rooli ja tehtävä. Kultajyvä-kilpailun tavoitteena on nostaa kansallisen suunnittelun tasoa ja palkita isoja ideoita, jotka ovat kunniaksi niin työn tekijöille kuin teettäjille", tiivistää MARK:in toimitusjohtaja Lauri Sipilä Kultajyvä-kilpailun lähtökohtia ja tavoitteita.
Jyvät akanoista erottelee vuosittain vaihtuva tuomaristo, joka koostuu mainos-, media- ja markkinointialan ammattilaisista.


SÄÄNNÖT

Kilpailuun voi osallistua suomalaista alkuperää olevalla kaupallisella tai yhteiskunnallisella työllä, joka on julkaistu alkuperäisessä tarkoituksessaan. Kilpailuun voivat osallistua mainostavat yritykset, mainostoimistot, MARK:in jäsenet ja yksittäiset henkilöt.
Osallistuja vastaa kaikista töihinsä liittyvistä tekijänoikeuksista.

Kilpailun järjestää MARK Kustannus Oy / MARK Suomen Markkinointiliitto. Järjestäjällä on oikeus:
• järjestää näyttelyjä kilpailuun osallistuneista töistä
• käyttää kilpailutöitä tapahtuman tiedotus- ja julkaisutoimintaan, markkinointiin ja opetuskäyttöön
• käyttää kilpailutöitä korvauksetta kaikissa medioissa.

Kilpailun tuomaristoon valitaan mainos-, media- ja markkinointialan ammattilaisia. Tuomariston kokoonpano vaihtuu vuosittain.
Tuomariston jäsen on jäävi osallistumaan oman tai oman toimistonsa työn arviointiin. Tuomariston päätöksistä ei voi valittaa.
Neljässä pääsarjassa jaetaan kussakin yksi Kultajyvä sekä tuomariston harkinnan mukaan yksi tai useampia Hopeajyviä.
Junnusarjassa jaetaan yksi Junnujyvä.
Kilpailussa jaetaan myös Rautajyvä-palkinto Kansan Suosikille, jonka valitsevat Kärkimedia-lehtien paneelit eri puolilla Suomea.


KILPAILUSARJAT

Kilpailussa on viisi pääsarjaa:
• Printti, kaupallinen
• Printti, yhteiskunnallinen
• Juliste, kaupallinen
• Juliste, yhteiskunnallinen
• Junnujyvä

Printtisarjoihin voi osallistua yksittäisillä ilmoituksilla, ilmoitussarjoilla tai liitteillä.
Julistesarjoihin voi osallistua joko painetuilla tai digitaalisilla sisä- ja ulkojulisteilla tai julistesarjoilla. Julistesarjaan voivat osallistua myös banderollit, seinälakanat ymv. mainospinnat.
Junnujyväsarjaan voi osallistua muihin sarjoihin soveltuvilla töillä, jonka keskeiset suunnittelijat ovat työn julkaisuhetkellä alle 30-vuotiaita.
Tuomaristo päättää tarvittaessa, mihin sarjaan mainos kuuluu. Tuomaristolla on oikeus tehdä muutoksia sarjojen ryhmäjakoon.


OSALLISTUMISOHJEET

Kilpailuun voivat osallistua 7.11.2015 - 11.11.2016 välillä julkaistut suomalaista alkuperää olevat
kaupalliset tai yhteiskunnalliset työt.

• Kilpailuun voivat osallistua mainostavat yritykset, mainostoimistot, MARK:in jäsenet ja yksittäiset henkilöt.
• Junnujyväsarjaan voi osallistua töillä, jonka keskeiset suunnittelijat ovat työn julkaisuhetkellä alle 30-vuotiaita.
• Osallistuja vastaa kaikista töihinsä liittyvistä tekijänoikeuksista.
• Tuomaristo valitsee kilpailutöiden joukosta jatkoon pääsevät kilpailutyöt. Kilpailun järjestäjä pyytää toimittamaan jatkoon valitut työt tuomarointia helpottavassa formaatissa. Jatkoon valittujen kilpailutöiden joukosta valitaan kilpailun finalistit, joista tehdään myös Kultajyvä-julkaisu.

SÄHKÖINEN ILMOITTAUTMINEN KILPAILUUN ON 7.-11.11.2016
Täytä osallistumislomake ja toimita aineisto sen ohessa kahdessa eri formaatissa:
1. Julkaistu tiedosto painokelpoisena korkearesoluutio PDF-tiedostona Kultajyvä-luettelokäyttöön.
2. JPG-tiedosto verkko- ja tuomaristotyöskentelyä varten
3. Nimeä tiedostot samalla tavalla, vain formaattipäätteellä erottuvina.
4. Mikäli aineisto on julkaistu poikkeuksellisessa koossa, formaatissa tai ympäristössä, liitä mukaan kuva, video ja/tai muu selvitys joista nämä käyvät selväksi.
5. Sijoita alle A4-kokoisena julkaistu aineisto JPG-tiedostossa siten, että kyseisen ilmoituksen julkaisukoko käy selville. Tällöin JPG-kuva tulee sijoittaa A4-kokoiselle pohjalle ja värittää tausta harmaalla (musta 30 %).

-> HUOM! Kerrallaan siirrettävien tiedostojen maksimikoko on 100Mt!

Osallistumismaksu vuoden 2016 kilpailuun:
• 180 € / ilmoitus tai juliste
• 360 € / ilmoitus- tai julistesarja (2-5 osaa) sekä ilmoitusliite
• 500 € / yli 6-osainen ilmoitus- tai julistesarja

Junnusarja
• 100 € / ilmoitus tai juliste
• 250 € / ilmoitus- tai julistesarja (2 tai useampi osa)

Hintoihin lisätään alv 24 %. Osallistumismaksu laskutetaan.


TUOMARISTO

Kilpailun tuomaristo koostuu mainos-, media- ja markkinointialan ammattilaisista. Tuomaristo vaihtuu vuosittain.
Tuomariston puheenjohtajana on toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK.


TULOKSET

Kultajyvä® kilpailun tulokset julkistetaan ja palkinnot jaetaan MARK:in Tammikuun Täräys tilaisuudessa  Helsingissä. 

Finalisteiksi valituista kilpailutöistä tehdään Kultajyvä® -julkaisu, joka on julkaistu sekä Kauppalehden että Markkinointi&Mainonta -lehden liitteenä (viimeksi tammikuussa 2017). Palkitut työt julkaistaan www.kultajyva.fi -sivuilla.